Mauro Giluliani (1781 - 1829)
Giuliani was een Italiaanse gitarist en componist en wordt beschouwd als één van de belangrijkste gitaarvirtuozen en componisten voor gitaar van de 19de eeuw. Hij is geboren in Bisceglie maar studeerde in Barletta, beide plaatsen liggen in d ebuurt van Bari. Zijn eerste instrumentale opleiding kreeg hij op de cello - een instrument dat hij altijd is blijven spelen - en waarschijnlijk ook viool. Pas later wijdde hij zich ook aan de gitaar. In korte tijd ontwikkelde hij zich tot hele goede gitarist. Het is onbekend van wie hij les heeft gehad en ook over zijn bezigheden in Italië in zijn beginjaren is niets bekend. Hij trouwde met Maria Giuseppe del Monaco, en zij kregen één kind, Michael, geboren in Barletta in 1801. In de zomer van 1806 verbleef hij een korte tijd in Bologna en Triëst. Toen zijn studie contrapunt, cello en gitaar afgerond was ging hij zonder zijn familie naar Wenen. Hier begon hij een verhouding met een Fräulein Willmuth, waarbij hij in 1807 een dochter, Maria, kreeg. In Wenen raakte hij vertrouwd met de klassieke instrumentale stijl. In 1807 begon Giuliani composities in deze klassieke stijl te publiceren. Zijn concertreizen voerden hem over geheel Europa. Overal waar hij kwam werd hij toegejuicht voor zijn virtuositeit en muzikale smaak. Hij had veel succes en werd een muzikale beroemdheid die te vergelijken is met de beste van de vele instrumentalisten en componisten die in de Oostenrijkse hoofdstad aan het begin van de 19de eeuw actief waren.
Giuliani zorgde er voor dat de gitaar een plek kreeg in de Europese muziek. Hij bewoog zich in de hoogste adelijke kringen van de Oostenrijkse maatschappij en werkte samen met belangrijke componisten zoals Rossini en Beethoven. Ook trad hij in Wenen op met de beste concertmusici. In 1815 concerteerde hij o.a. met de pianist Johann Nepomuk Hummel en later met Ignaz Moscheles, de violist Joseph Mayseder en de cellist Merk in een reeks van kamerconcerten in de botanische tuinen van het Schönbrunn Paleis. Deze concerten werden "Dukaten Concerte" genoemd naar de prijs van het kaartje dat één ducat was.
Al deze activiteiten bezorgde Giuliani een grote naam onder de muziekliefhebbers van de stad. In 1815, was hij de officiële solist voor de bijeenkomsten van het Congres in Wenen. Twee jaar, eerder, op 8 December 1813, speelde hij (waarschijnlijk cello) in een orkest bij de première van de zevende Symfonie van Beethoven. Als componist had Giuliani in Wenen minder succes. Uitgever Artaria publiceerde een groot deel van zijn composities. Daarnaast had hij afspraken met veel andere lokale uitgevers, die zijn composties over geheel Europa verspreidden. Als gitaarleraar voor de bovenlaag van de Weense bevolking werd hij zeer gewaardeerd. Onder zijn talrijke studenten waren Bobrowicz en Horetzky.
In 1819 verliet Giuliani, om financiële redenen Wenen. Zijn bezit en bankrekeningen werden in beslag genomen om de schuldeisers te betalen. Hij keerde terug naar Italië en bracht een tijd in Triëst en Venetië door. Tenslotte vestigt hij zich met zijn dochter Emilia, die in 1813 geboren was, in Rome. Emilia kreeg haar opleiding bij het klooster L'adorazione del Gesù van 1821 tot 1826, waar ook de onwettige dochter Maria van Giuliani haar opleiding kreeg. In Rome had hij niet veel succes, hij publiceerde een paar composities en gaf slechts één concert.
In Juli van 1823 reisde hij geregeld naar Napels om zijn vader te bezoeken die ernstig ziek was. In de stad van de Bourbon van Napels werd de gitarist en componist Giuliani beter gewaardeerd en kon hij bij de lokale uitgevers weer werken voor gitaar publiceren. In 1826 speelde hij in Portici voor Francesco I en het hof van de Bourbon. Vanaf dat moment, die wij de Napolitaanse periode van Giuliani kunnen noemen, concerteerde hij vaak samen met zijn dochter Emilia, die een uitstekende gitarist was geworden. Aan het eind van 1827 kreeg Giuliani gezondheidsproblemen. Hij stierf in Napels op 8 Mei, 1829. Het nieuws van zijn dood liet het Napolitaanse muziek milieu onberoerd.
Giuliani gebruikte in zijn composities vaak de vorm van thema met variaties, een uiterst populaire vorm in Wenen. Hij had een opmerkelijke gave om een melodie heel muzikaal in een passage te verweven terwijl het tegelijkertijd goed paste binnen de mogelijkheden van het instrument. Een bekend voorbeeld zijn de Variaties op een thema van Handel Op. 107. Dit populaire thema, dat als de "The Harmonious Blacksmith", bekend staat komt uit de Aria van Handel's Suite no. 5 in F voor klavecimbel.
Het belang van Giuliani als componist is evident. 150 composities voor gitaar met opusnummer vormen de kern van het negentiende-eeuwse gitaar repertoire. Hij componeerde uiterst virtuoze stukken voor gitaar evenals werken voor gitaar en orkest en gitaar in combinatie met viool of fluit.
De belangrijkste werken van Giuliani zijn 3 gitaar concerten (Op. 30-36 en 70), een reeks van zes fantasiën voor gitaarsolo, Op. 119-124, gebaseerd op aria’s uit de operas van Rossini genaamd "Rossiniane", verscheidene sonatas voor viool en gitaar en fluit en gitaar, het kwintet, op. 65 voor strijkkwartet en gitaar, enkele verzamelbundels met liederen voor stem en gitaar en een Grote Overture voor gitaarsolo in de Italiaanse stijl. Hij transcribeerde ook veel symfonische werken voor zowel gitaar als voor gitaar duo. Één van die transcripties is de overture voor De Barbier van Sevilla van Rossini voor twee gitaren. Daarnaast zijn er talrijke didactische werken, waaronder een methode voor gitaar,
Tot op heden behoren de concerten en solostukken van Giuliani tot het standaard gitaarrepertoire en worden over de gehele wereld - van amateurs tot topsolisten - uitgevoerd. Dit toont het vakmanschap van Giuliani als componist en zijn gave om voor verschillende niveau’s gitaristen te schrijven.
Bron: o.a. Wikipedia
Composities
Metodo, op. 1 (gitaar) c. 1812
Variazioni, op. 2 (gitaar) c. 1810
Tre Rondò, op. 3 (gitaar) c. 1811
Variazioni, op. 4 (gitaar) c. 1810
Rondò, op. 5 (gitaar) c. 1810
Variazioni, op. 5 (gitaar) c. 1815
Variazioni, op. 6 (gitaar) c. 1828
Variazioni, op. 7 (gitaar) c. 1807
Tre Rondò, op. 8 (gitaar) c. 1826
Variazioni, op. 9 (gitaar) c. 1810
Divertimenti, op. 10 (gitaar) c. 1826
Capriccio, op. 11 (gitaar) c. 1810
Dodici Monferrine, op. 12 (gitaar) c. 1825
Tre Romanze, op. 13 (viool & gitaar)
Sei Rondò, op. 14 (gitaar) c. 1811
Sonata, op. 15 (gitaar) c. 1812
Raccolta, op. 16 (gitaar c. 1810
Sedici Landler, op. 16 (2 gitaren) c. 1811
Tre Rondò, op. 17 (gitaar) c. 1813
Pot Pourri, op. 18 (gitaar) c. 1808 T
re Rondò, op. 18 (gitaar)
Serenata, op. 19 (viool, cello & gitaar) c. 1810
Variazioni, op. 20 (gitaar) c. 1810
Dodici Valzer, op. 21 (gitaar) c. 1811
Tre Romanze, op. 22 (stem & gitaar of pianoforte), c. 1810
Dodici Valzer, op. 23 (gitaar) c. 1811
Variazioni, op. 24 (viool & gitaar), c. 1811
Duo Concertante, op. 25 (viool & gitaar)
Pot Pourri, op. 26 (gitaar) c. 1810
Romanza, op. 27 (stem & gitaar of pianoforte), c. 1811
Pot Pourri, op. 28 (gitaar) c. 1811
Divertimenti, op. 29 (gitaar) c. 1828
Concerto, op. 30 (gitaar & orkest), c. 1812
Pot Pourri, op. 31 (gitaar) c. 1811
Variazioni, op. 32 (gitaar) c. 1810
Dodici Scozzesi, op. 33 (gitaar)
Variazioni, op. 34 (gitaar) c. 1810
Grandi Variazioni Concertanti, op. 35 (2 gitaren) c. 1833
Gran Concerto, op. 36 (gitaar & orkest), c. 1812
Gran Concerto, op. 36 (gitaar & pianoforte), c. 1824
Divertimenti, op. 37 (gitaar)
Variazioni, op. 38 (gitaar) c. 1812
Sei Cavatine, op. 39 Canto e Chitarra
Divertimenti, op. 40 (gitaar) c. 1816
Aria Variata, op. 41 (gitaar) c. 1812
Pot Pourri, op. 42 (gitaar) c. 1811
Raccolta, op. 43 (gitaar) c. 1813
Dodici Landler , op. 44 (gitaar) c. 1811
Variazioni, op. 45 (gitaar) c. 1811
Raccolta, op. 46 (gitaar) c. 1812
Variazioni, op. 47 (gitaar) c. 1812
Ventiquattro Studi, op. 48 (gitaar) c. 1811
Variazioni, op. 49 (gitaar) c. 1813
Le Papillon, op. 50 (gitaar)
Ventotto Lezioni Progressive, op. 51 (gitaar)
Gran Duetto Concertante, op. 52 (fluit of viool & gitaar), c. 1812
Grande Pot Pourri, op. 53 (fluit of viool & gitaar)
Raccolta, op. 54 (gitaar), c. 1816
Dodici Landler , op. 55 (gitaar)
Divertimenti, op. 56 (gitaar) c. 1817
Dodici Valzer, op. 57 (gitaar) c. 1817
Sei Landler, Sei Valzer, Sei Scozzesi, op. 58 (gitaar) c. 1820
Raccolta, op. 59 (gitaar) c. 1822
Variazioni, op. 60 (gitaar)
Grande Ouverture, op. 61 (gitaar) 1809
Raccolta, op. 61 (gitaar) c. 1820
Variazioni, op. 62 (gitaar c. 1812
Variazioni, op. 63 (viool & gitaar)
Variazioni, op. 64 (gitaar) c. 1808
Gran Quintetto, op. 65 (2 violen, altviool, cello & gitaar), c. 1812
Tre Rondò, op. 66 (gitaar) c. 1817
Tre Rondò, op. 66 (2 gitaren) c. 1828
Grande Pot Pourri, op. 67 (2 gitaren)
Pot Pourri, op. 67 (gitaar & pianoforte), c. 1818
Due Rondò, op. 68 (gitaar & pianoforte), c. 1820
Raccolta, op. 69 (2 gitaren)
Gran Concerto, op. 70 (gitaar & orkest), c. 1822
Gran Concerto, op. 70 (gitaar & pianoforte), c. 1824
Tre Sonatine, op. 71 (gitaar) c. 1810
Variazioni, op. 72 (gitaar) c. 1810
Bagatelle, op. 73 (gitaar) c. 1810
Raccolta, op. 74 (fluit of viool & gitaar), c. 1810
Dodici Landler , op. 75 (2 gitaren) c. 1810
Venti Landler, op. 75 (fluit of viool & gitaar), c. 1810
Pot Pourri, op. 76 (fluit of viool & gitaar), c. 1817
Duettino, op. 77(fluit of viool & gitaar), c. 1815
Divertimenti, op. 78 (gitaar)
Cavatina, op. 79 (stem & gitaar or pianoforte), c. 1807
Dodici Valzer, op. 80 (gitaar)
Variazioni, op. 81 (fluit of viool & gitaar), c. 1819
Grande Serenata, op. 82 (fluit of viool & gitaar), c. 1822
Sei Preludi, op. 83 (gitaar) c. 1817
Variazioni, op. 84 (fluit of viool & gitaar), 1817
Gran Duetto Concertante, op. 85 (fluit of viool & gitaar), c. 1817
Diciotto Divertimenti, op. 86 (fluit of viool & gitaar), c. 1815
Variazioni Brillanti, op. 87 (gitaar) c. 1815
Grandi Variazioni, op. 88 (gitaar) Sei Lieder, op. 89 (sopraan & gitaar)
Grandi Variazioni, op. 91 (gitaar)
Grande Pot Pourri, op. 92 (gitaar & pianoforte), c. 1818
Grande Pot Pourri, op. 93 (gitaar & pianoforte), c. 1821 D
odici Landler , op. 94 (2 gitaren) c. 1814
Sei Ariette, op. 95 (stem & gitaar or pianoforte), c. 1816
Tre Sonate Brillanti, op. 96 (gitaar)
Variazioni, op. 97 (gitaar) c. 1820
Studi, op. 98 (gitaar) c. 1819
Variazioni, op. 99 (gitaar) c. 1825
Studi, op. 100 (gitaar)
Variazioni, op. 101 (gitaar) c. 1819
Variazioni, op. 102 (gitaar) c. 1825
Variazioni, op. 103 (gitaar) c. 1819
Variazioni, op. 104 (gitaar & pianoforte), c. 1840
Variazioni, op. 105 (gitaar) c. 1815
Cinque Divertimenti, op. 106 (gitaar) c. 1818
Variazioni su un tema di Handel ("The Harmonious Blacksmith"), op. 107 (gitaar) c. 1828
Pot Pourri, op. 108 (gitaar) c. 1825
Gran Rondò, op. 109 (gitaar) c. 1825
Marcia Variata, op. 110 (gitaar) c. 1828
Raccolta, op. 111 (gitaar) c. 1827
Variazioni, op. 112 (gitaar) c. 1825
Fughetta, op. 113 (gitaar) c. 1829 Variazioni, op. 114 (gitaar) c. 1829
Dieci Valzer, op. 116 (2 gitaren) c. 1831
Variazioni, op. 118 (gitaar) c. 1821
Rossiniana, op. 119 (gitaar) c. 1820
Rossiniana, op. 120 (gitaar) c. 1821
Rossiniana, op. 121 (gitaar) c. 1821
Rossiniana, op. 122 (gitaar) c. 1824
Rossiniana, op. 123 (gitaar) c. 1824
Rossiniana, op. 124 (gitaar r) c. 1828
Sei Arie Nazionali Irlandesi, op. 125 (gitaar) c. 1825
Serenata, op. 127 (fluit of viool & gitaar), c. 1827
Variazioni Concertanti, op. 130 (2 gitaren) c. 1840
Tre Polonesi Concertanti, op. 137 (2 gitaren) c. 1836
Variazioni, op. 138 (gitaar) c. 1828
Ventiquattro Lezioni, op. 139 (gitaar) c. 1840
Variazioni, op. 140 (gitaar) c. 1840
Variazioni, op. 141 (gitaar) c. 1842
Variazioni, op. 142 (gitaar) c. 1842
Variazioni, op. 143 (gitaar) c. 1842
Quattro Variazioni e Finale, op. 144 (gitaar) c. 1842
Variazioni, op. 145 (gitaar) c. 1842
Variazioni, op. 146 (gitaar) c. 1828
Variazioni, op. 147 (gitaar) c. 1836
Giulianate, op. 148 (gitaar) c. 1832
Pastorale, op. 149 (2 stemmen, fluit & gitaar), c. 1830
Gran Sonata Eroica, op. 150 (gitaar) c. 1843
Allegro Cantabile, (gitaar) c. 1829
Canzonetta, (stem & gitaar of pianoforte), c. 1820
Cavatina, (gitaar) c. 1834
Cavatina, (gitaar) c. 1829
Cavatina, (stem & gitaar)
Dodici Controdanze, (gitaar) c. 1828
Due Rondoncini, (gitaar) c. 1828
Duettino, (gitaar) c. 1828
Gran Duo Concertante, (gitaar & pianoforte)
Grandi Variazioni e Polonese, (gitaar & pianoforte), c. 1825
Marcia, (gitaar) c. 1824 Marcia, (gitaar) c. 1828
Ouverture, (gitaar) c. 1820 Raccolta, (stem & gitaar)
Raccolta Di Valzer, (gitaar) c. 1828
Riduzione d'Opera, (gitaar) c. 1834
Rondò e Valzer, (gitaar) c. 1828 R
ondoncino Brillante, (gitaar)
Rondoncino e Due Valzer, (gitaar) c. 1828
Seconda Polonese, (fluit or viool & gitaar), 1816
Sei Arie Nazionali Scozzesi, (gitaar) c. 1836
Sei Controdanze, (gitaar) c. 1828
Sinfonia, (2 guitaren) c. 1833 S
infonia, (2 guitaren) c. 1833
Sinfonia, (2 guitaren) c. 1833
Sinfonia, (gitaar) c. 1831
Sinfonia, (2 gitaren) c. 1832
Sinfonia, (gitaar) c. 1825
Sinfonia, (gitaar) c. 1827
Tarantella, (2 guitaren) c. 1837
Tre Rondò, (gitaar) c. 1828
Tre Sonatine, (gitaar) c. 1828
Variazioni, (gitaar) c. 1833