Blue Flower

 

Gaspar Sanz ( ca.1640 - 1710)

Gaspar Sanz is misschien de bekendste van alle barokgitaristen. Hij gaf de belangrijkste en meest uitgebreide gitaarmethode voor die tijd uit. Sanz werd geboren in Calanda, in de provincie van Aragon in Spanje, op 4 April, 1640. Hij studeerde theologie, filosofie, en muziek aan de Universiteit van Salamanca, later werd hij daar Professor in de Muziek. Vervolgens reisde Sanz naar Italië om muziek te studeren. In Rome studeerde hij gitaar bij de gitarist en luitist Lelio Colista, en orgel met de organist Cristoforo Caresana. Sanz volgde hem als organist van Koninklijke Kapel in Napels op.

Na zijn terugkomst in Spanje verbleef hij enige tijd in Madrid. Sanz vertelt ons dat de Koning persoonlijk had geapplaudiseerd voor zijn gitaarspel, aangezien “Instruccion ……” wordt opgedragen aan de Koning, is het mogelijk dat hij door Don Juan voor een tijd aan het hof werd aangesteld. Aangenomen wordt dat hij in 1710 in Madrid is overleden.

Alle gitaar muziek van Gaspar Sanz is verzameld drie boeken met tabulaturen onder de verzameltitel "Instruccion de Musica Sobre la Guitarra Española", die door Sanz zelf werd gegraveerd. Het eerste boek, "Instruccion de Musica Sobre la Guitarra Española", werd voor het eerst gepubliceerd in 1674 in Zaragoza, en bevat negenenveertig stukken voor gitaar, maar ook informatie over muziektheorie en gedetailleerde instructies over techniek, de besnaring, het plaatsen van de fretten en het stemmen. Het tweede boek, getiteld "Libro Segundo de cifras sobre la Guitarra Española", werd gedrukt in Zaragoza in 1675, en bevat 36 composities van Sanz voor gitaar plus een hoofstuk over de becijferde bas. Het derde boek, "Libro Tercero de Mùsica de cifras sobre la Guitarra Española", bevat 13 passacalles, werd toegevoegd aan het eerste en tweede boek en alle drie samen werden ze in 1697 gepubliceerd onder de titel van het eerste boek.

In 1954 op verzoek van de gitarist Andrés Segovia, componeerde Joaquín Rodrigo zijn "Fantasía para un gentilhombre para guitarra y orquesta" over thema's uit "Instruccion de Musica Sobre la Guitarra Española". De keuze van de nummers is zo gedaan dat het werk de vorm van een suite heeft.

Bron: wikipedia - naxos

Gaspar Sanz op het Internet: wikipedia es

Composities voor gitaar van Gaspar Sanz

Instruccion de Musica sobre la Guitarra Española (Tomo 1, 1674):
Gallardas con otros dances Españolas para los que enpieçan a Tañer Rasgueado, y aprenden a dançar
Granduque de Florencia con otros Sonadas estrangeras, para los que son curiosas
Gallarda, con otros Sones para los que enpieçan a Tañer de punteado la Guitarra
Passacalles sobre la D con muchas Diferencias para soltar Una y otra mano
Jacaras
Canarios
Preludio y Fantasia
Sesquialtera
Alemanda, la Serenissima
Giga, al aire Ingles
Zarabanda Francesa 
Preludio, o Capricho, arpeado por la cruz
Sesquialtera 
Alemanda, la Preciosa
Coriente
Zarabanda Francesa
Fuga 1 por primer Tono, al ayre Español
El que gustare de falsas ponga cuido en estos cromaticos
Fuga 2, al ayre de jiga
Zarabanda Francesa
Passacalles por la E
Passacalles por la Cruz

Libro Segundo, de cifras sobre la Guitarra Española (Tomo 2, 1675) :
Gallardas
Las hachas
La Buelta
Folias
Rujero
Paradetas
Matachin
Zarabanda
Jacaras
Chacona
Españoletas
Españoletas por otro Punto las que se sigue
Pasacalles
Canarios 
Otros Canarios
Villanos
Marionas
Marizapalos
Granduque
Otro Granduque
Passacalles
Pavanas por la D, con Partidas al Aire Español
Giga 
Bailete Frances
Passacalles por la O
Clarines y Trompetas con Canciones muy curiosas Españolas, y de estranjeras Naciones:
Cavaleria de Napoles, con dos Clarines
Canciones
La Garzona
La Coquina Francesa
Lantururu
La Esfachata de Napoles
La Miñona de Cataluña
La Minina de Portugal
Dos Trompetas de la Reyna de Suecia
Clarin de los Mosqueteros del Rey de Francia

Libro Tercero, de Musica de cifras sobre la Guitarra Española (Tomo 3, 1697):
Pasacalles por la C, por cruçado y por quinto tono punto alto
Prosiguen mas diferencias sobre los antecedentes Passacalles con falsas a tres y cuatro voces y cromaticos
Passacalles por la I, por patilla, y por Octavo tono punto alto
Passacalles por la E y la D, por cinco y seis, y por Primero y Quarto Tono
Passacalles por la Cruz y K, por el Siete y el Ocho, ,por Tercer Tono y 4° punto alto
Passacalles por la H, por el Quatro, y por Quinto Tono Punto bajo
Passacalles por la G y B, por la Tres y Dos, y por el Sexto y Quinto Tono
Passacalles por la O, por el Uno bemolado, y por Segundo Tono
Passacalles por la L, por el Dos bemolado, y por Primer Tono punto bajo
Passacalles por la K, por el Ocho, y por Quinto tono punto alto
 
Luistervoorbeeld: Pavane