Blue Flower

 

Heitor Villa-Lobos (1887 - 1959)

Hij schreef vele werken voor orkest, ensemble en solo-instrumenten. Typisch voor zijn werk is het gebruik van Braziliaanse volksmuziek, maar er zijn ook stijlelementen in terug te vinden uit het impressionisme, expressionisme, barok en classisisme. Villa-Lobos is een van de bekendste Zuid-Amerikaanse componisten.
Zijn eerste lessen kreeg Villa-Lobos van zijn vader, die amateur was. Rond de eeuwwisseling was Villa-Lobos een musicus van niveau geworden, die in zijn onderhoud voorzag door cellospel in het café. Hij volgde een muziekstudie aan het Nationaal Muziekinstituut in Rio.
De diverse soorten volksmuziek die hij hoorde op zijn reizen door de Noordoostelijke staten van Brazilië en later naar de binnelanden van het Amazonebekken zijn altijd van invloed zijn geweest op zijn geheel eigen klassieke stijl
In 1915 bracht hij Rio in vervoering met zijn nieuwe muziek. In 1923 kreeg hij een overheidsbeurs om in Parijs zijn studie voort te zetten. Hij keerde in 1930 naar zijn vaderland terug als componist van internationale faam.
Het muziekonderricht in Rio werd aan hem toevertrouwd en hij drukte er zijn eigen stempel op. Het nieuwe onderwijssysteem ontwierp hij zelf en de muziek die hij stimuleerde was geworteld in verschillende soorten volksmuziek en deed een expliciet beroep op het Braziliaans patriottisme.

In de veertiger jaren vierde hij zijn grootste triomfen. Een tournee als dirigent naar de VS in 1944 bracht hem waardering van de muziekkritiek en leverde compositieopdrachten op.

Twee jaar na de dood van Villa-Lobos werd er een museum aan hem gewijd: het Museu Villa-Lobos opende zijn deuren in Rio de Janeiro in 1961.

Villa-Lobos schreef voor een veelheid van bezettingen. Werken voor koor, missen, strijkkwartetten, orkestwerken en pianoconcerten verschenen van zijn hand. Maar voor de gitarist is hij het beroemdst geworden met zijn muziek voor gitaar(-solo), onder meer gepropageerd door de Britse klassieke gitarist Julian Bream en de Australische John Williams. Het concert voor gitaar en orkest is een voorbeeld van een goed gebruik van de gitaar met een orkest.

Composities voor en met gitaar
Choros no. 1 (1920)
Suite populaire Bresilienne (1928)
Twelve Etudes (1929)
Five Preludes (1940)  (Prelude 5)
Concerto for guitar and orchestra (1951)
Sextuor Mystique, for flute, oboe, saxophone, harp, celesta and guitar (1917)
Distribuiçâo de Flôres voor fluit en gitaar
Modinha voor fluit en gitaar
Cançâo de Amor voor fluit en gitaar


Het Villa Lobos Museum
Meer over Heitor Villa Lobos op het Internet.