Blue Flower

 

Agustín Barrios Mangoré (1885 - 1944)

Agustín Pío Barrios werd geboren in zuidelijk Paraguay op 5 Mei 1885, en stierf op 7 Augustus 1944, in San Salvador, El Salvador. Barrios wordt door velen als een belangrijke gitarist/componist beschouwd. Toch bleef zijn muziek tot 1970 min of meer onontdekt. Medio-jaren '70 verschenen uitgaven en opnames van zijn muziek. Dit maakte het voor de gitaristen mogelijk om zijn muziek te bestuderen, en het traditionele repertoire uit te breiden. De heropleving begon in 1977 met een plaat gespeeld door John Williams met uitsluitend muziek van Barrios. Het is de eerste erkenning voor deze vergeten Latijns-Amerikaanse gitarist. Tegenwoordig wordt de muziek van Barrios uitgevoerd door gitaristen over de gehele wereld en behoren de composities van Barrios tot het standaardrepertoire.

Barrios heeft nooit echt muziekonderwijs genoten en voltooide slechts twee jaar van de hogere school. Zijn enige professionele vaardigheden zijn gitaarspelen en componeren. Door zijn leven als uitvoerder was hij voortdurend op reis. Hij woonde in Brazilië (1915-1919), Uruguay (1912-1915, 1919-1927) en El Salvador (1939-1944). In geen van deze plaatsen vestigde hij een school, noch streefde hij de systematische publicatie van zijn muziek na. Slechts eenmaal in 1934, bezocht hij Europa, hij verbleef daar vijftien maanden. Zijn hele leven streefde hij er naar om naar de Verenigde Staten te gaan maar dit is hem nooit gelukt. Ongetwijfeld één van Barrios belangrijkste composities is La Catedral dat geschreven werd in 1921. Later voegde hij de Preludio toe, het werk is een goed voorbeeld van de componeerstijl van Barrios. Barrios voerde dit werk, gedurende zijn carriere vaak uit, waarschijnlijk meer dan enig ander van zijn composities. Preludio, met de ondertiteling Saudade (Nostalgia) werd geschreven in Havana in 1938, toen Barrios door verminderde gezondheid en daardoor een gebrek aan geld en de onvermijdelijke spanning in zijn echtelijk leven een moeilijke tijd doormaakte. In de Preludio giet hij zijn hart, hunkerend voor de vreugde en het comfort van vroegere tijden uit. Hij voerde La Catedral voor het eerst met de prelude in San Salvador op 25 Juli, 1938 uit.

Barrios bewonderde Beethoven en vroeg in zijn carrière transcribeerde hij het bekende Minuet in D dat hij regelmatig in zijn concerten speelde. Ook de menuetten van Fernando Sor speelde hij graag. De affiniteit die hij voelde met de negentiende-eeuwse meesters was ongetwijfeld de inspiratie voor veel van zijn composities.

Al in 1909 ontdekte Barrios de muziek van de grote Spaanse gitarist en de componist Francisco Tárrega (1852-1909) en hij bewonderde hem zeer. Hij erkende het belang van deze componist voor de ontwikkeling van de gitaar. Barrios verklaarde: "Zonder Tárrega, zouden wij er niet zijn". Iin zijn concerten voerde hij regelmatig muziek van Tárrega uit en hij speelde Capricho Arabe in twee verschillende bewerkingen. In 1939 in Guatemala componeerde Barrios een reeks van zes variaties op het populaire Lágrima van Tárrega, vanuit een verfijnde virtuose expositie van het thema gaat het naar arpeggios, appoggiaturas, tremolo, flageoletten en andere gitaartechnieken. De variaties op een Thema van Tárrega is één van zijn rijpste composities. Het oeuvre van Barrios wijst op een leven van toewijding aan en op een grondige beheersing van de gitaar.

bron: Naxos.com zie ook Wikipedia

Overzicht composities
A mi Madre
Aconquija
Aire de Zamba
Aire Popular Paraguayo
Allegro Sinfónico
Arabescas (Estudio No.4)
Armorias de Ameríca
Ay Ay Ay
Barcarola
Caazapa
Canción de Cuna
Canción de la Hilandera
Capricho Español
Chôro de Saudade
Confessión
Contemplación
Córdoba
Cueca (Chileense dans)
Danza
Danza Guarani
Danza Paraguaya 1
Danza Paraguaya 2
Danza Paraquay voor 2 gitaren
Dinora
Divagación en imitación al violin
Don Perez Freire
Don Perez Freire
El Sueño de la Muñeca (Muñequita)
El Ultimo Canto
Escala Y Preludio
Estilo Argentino
Estilo Uruquayo
Estudio
Estudio da Concierto No.1
Estudio da Concierto No.2
Estudio de ligados en re menor
Estudio del Ligado en la
Estudio en la menor
Estudio en si menor
Estudio en sol
Estudio No.2
Estudio No.3
Estudio No.6
Estudio No.6 Variacion
Estudio para ambas manos
Etude in b kl.t.
Fabiana
Gavota al Estilo Antiquo
Humoresque
Invocación a Mi Madre
Jha che Valle
Julia Florida: Barcarolle
Junto a tu corazón - Vals
La Catedral
La Samaritana
Las Abejas
Leyenda de España
London Carapé
Luz Mala
Mabelita
Madrecita
Madrigal - Gavotta
Maxixa
Mazurka Apassionata
Mazurka en la
Medallon Antquo
Minuet
Minueto en Sol
Minuetta en la
Minuetto en Do
Minuetto en mi major I
Minuetto en mi major II
Minuetto en si Major
Moonlight (Beethoven)
Oración (Plegaria)
Oración para Todos
País de Abanicos
Pepita
Pequeña Preludio
Preludio
Preludio en do menor
Preludio en la menor
Preludio en mi Major
Preludio in g op.5 nr.1
Preludio No.20
Romanza No.1
Sarita - Mazurka
Träumerei (Schumann)
Tu Imagen
Tu y Yo - Gavota romántica
Un Sueño en la Floresta
Vals (Estudio No.1)
Vals de la Primavera
Variations on a Theme of Tárrega
Vidalita
Vidalita con Variaciones
Villancico de Navidad
Waltz op.8 nr.3
Waltz op.8 nr.4