Blue Flower

 

Mauro Giluliani (1781 - 1829)

Giuliani was een Italiaanse gitarist en componist en wordt beschouwd als één van de belangrijkste gitaarvirtuozen en componisten voor gitaar van de 19de eeuw. Hij is geboren in Bisceglie maar studeerde in Barletta, beide plaatsen liggen in d ebuurt van Bari. Zijn eerste instrumentale opleiding kreeg hij op de cello - een instrument dat hij altijd is blijven spelen - en waarschijnlijk ook viool. Pas later wijdde hij zich ook aan de gitaar. In korte tijd ontwikkelde hij zich tot hele goede gitarist. Het is onbekend van wie hij les heeft gehad en ook over zijn bezigheden in Italië in zijn beginjaren is niets bekend.  Hij trouwde met Maria Giuseppe del Monaco, en zij kregen één kind, Michael, geboren in Barletta in 1801. In de zomer van 1806 verbleef hij een korte tijd in Bologna en Triëst. Toen zijn studie contrapunt, cello en gitaar afgerond was ging hij zonder zijn familie naar Wenen. Hier begon hij een verhouding met een Fräulein Willmuth, waarbij hij in 1807 een dochter, Maria, kreeg.  In Wenen raakte hij vertrouwd met de klassieke instrumentale stijl. In 1807 begon Giuliani composities in deze klassieke stijl te publiceren. Zijn concertreizen voerden hem over geheel Europa. Overal waar hij kwam werd hij toegejuicht voor zijn virtuositeit en muzikale smaak. Hij had veel succes en werd een muzikale beroemdheid die te vergelijken is met de beste van de vele instrumentalisten en componisten die in de Oostenrijkse hoofdstad aan het begin van de 19de eeuw actief waren.

Giuliani zorgde er voor dat de gitaar een plek kreeg in de Europese muziek. Hij bewoog zich in de hoogste adelijke kringen van de Oostenrijkse maatschappij en werkte samen met belangrijke componisten zoals Rossini en Beethoven. Ook trad hij in Wenen op met de beste concertmusici. In 1815 concerteerde hij o.a. met de pianist Johann Nepomuk Hummel en later met Ignaz Moscheles, de violist Joseph Mayseder en de cellist Merk in een reeks van kamerconcerten in de botanische tuinen van het Schönbrunn Paleis. Deze concerten werden "Dukaten Concerte" genoemd naar de prijs van het kaartje dat één ducat was.

Al deze activiteiten bezorgde Giuliani een grote naam onder de muziekliefhebbers van de stad. In 1815, was hij de officiële solist voor de bijeenkomsten van het Congres in Wenen. Twee jaar, eerder, op 8 December 1813, speelde hij (waarschijnlijk cello) in een orkest bij de première van de zevende Symfonie van Beethoven.  Als componist had Giuliani in Wenen minder succes. Uitgever Artaria publiceerde een groot deel van zijn composities. Daarnaast had hij afspraken met veel andere lokale uitgevers, die zijn composties over geheel Europa verspreidden.  Als gitaarleraar voor de bovenlaag van de Weense bevolking werd hij zeer gewaardeerd. Onder zijn talrijke studenten waren Bobrowicz en Horetzky.

In 1819 verliet Giuliani, om financiële redenen Wenen. Zijn bezit en bankrekeningen werden in beslag genomen om de schuldeisers te betalen. Hij keerde terug naar Italië en bracht een tijd in Triëst en Venetië door. Tenslotte vestigt hij zich met zijn dochter Emilia, die in 1813 geboren was, in Rome. Emilia kreeg haar opleiding bij het klooster L'adorazione del Gesù van 1821 tot 1826, waar ook de onwettige dochter Maria van Giuliani haar opleiding kreeg. In Rome had hij niet veel succes, hij publiceerde een paar composities en gaf slechts één concert.

In Juli van 1823 reisde hij geregeld naar Napels om zijn vader te bezoeken die ernstig ziek was. In de stad van de Bourbon van Napels werd de gitarist en componist Giuliani beter gewaardeerd en kon hij bij de lokale uitgevers weer werken voor gitaar publiceren. In 1826 speelde hij in Portici voor Francesco I en het hof van de Bourbon. Vanaf dat moment, die wij de Napolitaanse periode van Giuliani kunnen noemen, concerteerde hij vaak samen met zijn dochter Emilia, die een uitstekende gitarist was geworden. Aan het eind van 1827 kreeg Giuliani gezondheidsproblemen. Hij stierf in Napels op 8 Mei, 1829. Het nieuws van zijn dood liet het Napolitaanse muziek milieu onberoerd.

Giuliani gebruikte in zijn composities vaak de vorm van thema met variaties, een uiterst populaire vorm in Wenen. Hij had een opmerkelijke gave om een melodie heel muzikaal in een passage te verweven terwijl het tegelijkertijd goed paste binnen de mogelijkheden van het instrument. Een bekend voorbeeld zijn de Variaties op een thema van Handel Op. 107. Dit populaire thema, dat als de "The Harmonious Blacksmith", bekend staat komt uit de Aria van Handel's Suite no. 5 in F voor klavecimbel.

Het belang van Giuliani als componist is evident. 150 composities voor gitaar met opusnummer vormen de kern van het negentiende-eeuwse gitaar repertoire. Hij componeerde uiterst virtuoze stukken voor gitaar evenals werken voor gitaar en orkest en gitaar in combinatie met viool of fluit.

De belangrijkste werken van Giuliani zijn 3 gitaar concerten (Op. 30-36 en 70), een reeks van zes fantasiën voor gitaarsolo, Op. 119-124, gebaseerd op aria’s uit de operas van Rossini genaamd "Rossiniane", verscheidene sonatas voor viool en gitaar en fluit en gitaar, het kwintet, op. 65 voor strijkkwartet en gitaar, enkele verzamelbundels met liederen voor stem en gitaar en een Grote Overture voor gitaarsolo in de Italiaanse stijl. Hij transcribeerde ook veel symfonische werken voor zowel gitaar als voor gitaar duo. Één van die transcripties is de overture voor De Barbier van Sevilla van Rossini voor twee gitaren. Daarnaast zijn er talrijke didactische werken, waaronder een methode voor gitaar,

Tot op heden behoren de concerten en solostukken van Giuliani tot het standaard gitaarrepertoire en worden over de gehele wereld - van amateurs tot topsolisten - uitgevoerd. Dit toont het vakmanschap van Giuliani als componist en zijn gave om voor verschillende niveau’s gitaristen te schrijven.

Bron: o.a. Wikipedia  

Composities  
Metodo, op. 1 (gitaar) c. 1812  
Variazioni, op. 2 (gitaar) c. 1810  
Tre Rondò, op. 3 (gitaar) c. 1811  
Variazioni, op. 4 (gitaar) c. 1810  
Rondò, op. 5 (gitaar) c. 1810  
Variazioni, op. 5 (gitaar) c. 1815  
Variazioni, op. 6 (gitaar) c. 1828  
Variazioni, op. 7 (gitaar) c. 1807  
Tre Rondò, op. 8 (gitaar) c. 1826  
Variazioni, op. 9 (gitaar) c. 1810  
Divertimenti, op. 10 (gitaar) c. 1826  
Capriccio, op. 11 (gitaar) c. 1810  
Dodici Monferrine, op. 12 (gitaar) c. 1825  
Tre Romanze, op. 13 (viool & gitaar)  
Sei Rondò, op. 14 (gitaar) c. 1811  
Sonata, op. 15 (gitaar) c. 1812  
Raccolta, op. 16 (gitaar c. 1810  
Sedici Landler, op. 16 (2 gitaren) c. 1811  
Tre Rondò, op. 17 (gitaar) c. 1813  
Pot Pourri, op. 18 (gitaar) c. 1808  T
re Rondò, op. 18 (gitaar)  
Serenata, op. 19 (viool, cello & gitaar) c. 1810  
Variazioni, op. 20 (gitaar) c. 1810  
Dodici Valzer, op. 21 (gitaar) c. 1811  
Tre Romanze, op. 22 (stem & gitaar of pianoforte), c. 1810  
Dodici Valzer, op. 23 (gitaar) c. 1811  
Variazioni, op. 24 (viool & gitaar), c. 1811  
Duo Concertante, op. 25 (viool & gitaar)  
Pot Pourri, op. 26 (gitaar) c. 1810  
Romanza, op. 27 (stem & gitaar of pianoforte), c. 1811  
Pot Pourri, op. 28 (gitaar) c. 1811  
Divertimenti, op. 29 (gitaar) c. 1828  
Concerto, op. 30 (gitaar & orkest), c. 1812  
Pot Pourri, op. 31 (gitaar) c. 1811  
Variazioni, op. 32 (gitaar) c. 1810  
Dodici Scozzesi, op. 33 (gitaar)  
Variazioni, op. 34 (gitaar) c. 1810  
Grandi Variazioni Concertanti, op. 35 (2 gitaren) c. 1833  
Gran Concerto, op. 36 (gitaar & orkest), c. 1812  
Gran Concerto, op. 36 (gitaar & pianoforte), c. 1824  
Divertimenti, op. 37 (gitaar)  
Variazioni, op. 38 (gitaar) c. 1812 
Sei Cavatine, op. 39 Canto e Chitarra  
Divertimenti, op. 40 (gitaar) c. 1816 
Aria Variata, op. 41 (gitaar) c. 1812  

Pot Pourri, op. 42 (gitaar) c. 1811  
Raccolta, op. 43 (gitaar) c. 1813  
Dodici Landler , op. 44 (gitaar) c. 1811  
Variazioni, op. 45 (gitaar) c. 1811  
Raccolta, op. 46 (gitaar) c. 1812  
Variazioni, op. 47 (gitaar) c. 1812  
Ventiquattro Studi, op. 48 (gitaar) c. 1811  
Variazioni, op. 49 (gitaar) c. 1813  
Le Papillon, op. 50 (gitaar)  
Ventotto Lezioni Progressive, op. 51 (gitaar)  
Gran Duetto Concertante, op. 52 (fluit of viool & gitaar), c. 1812  
Grande Pot Pourri, op. 53 (fluit of viool & gitaar)  
Raccolta, op. 54 (gitaar), c. 1816  
Dodici Landler , op. 55 (gitaar)  
Divertimenti, op. 56 (gitaar) c. 1817  
Dodici Valzer, op. 57 (gitaar) c. 1817  
Sei Landler, Sei Valzer, Sei Scozzesi, op. 58 (gitaar) c. 1820  
Raccolta, op. 59 (gitaar) c. 1822  
Variazioni, op. 60 (gitaar)  
Grande Ouverture, op. 61 (gitaar) 1809  
Raccolta, op. 61 (gitaar) c. 1820  
Variazioni, op. 62 (gitaar c. 1812  
Variazioni, op. 63 (viool & gitaar)  
Variazioni, op. 64 (gitaar) c. 1808  
Gran Quintetto, op. 65 (2 violen, altviool, cello & gitaar), c. 1812  
Tre Rondò, op. 66 (gitaar) c. 1817  
Tre Rondò, op. 66 (2 gitaren) c. 1828  
Grande Pot Pourri, op. 67 (2 gitaren)  
Pot Pourri, op. 67 (gitaar & pianoforte), c. 1818  
Due Rondò, op. 68 (gitaar & pianoforte), c. 1820  
Raccolta, op. 69 (2 gitaren)  
Gran Concerto, op. 70 (gitaar & orkest), c. 1822  
Gran Concerto, op. 70 (gitaar & pianoforte), c. 1824  
Tre Sonatine, op. 71 (gitaar) c. 1810  
Variazioni, op. 72 (gitaar) c. 1810  
Bagatelle, op. 73 (gitaar) c. 1810  
Raccolta, op. 74 (fluit of viool & gitaar), c. 1810  
Dodici Landler , op. 75 (2 gitaren) c. 1810  
Venti Landler, op. 75 (fluit of viool & gitaar), c. 1810  
Pot Pourri, op. 76 (fluit of viool & gitaar), c. 1817  
Duettino, op. 77(fluit of viool & gitaar), c. 1815  
Divertimenti, op. 78 (gitaar)  
Cavatina, op. 79 (stem & gitaar or pianoforte), c. 1807  
Dodici Valzer, op. 80 (gitaar)  
Variazioni, op. 81 (fluit of viool & gitaar), c. 1819  
Grande Serenata, op. 82 (fluit of viool & gitaar), c. 1822  
Sei Preludi, op. 83 (gitaar) c. 1817  
Variazioni, op. 84 (fluit of viool & gitaar), 1817  
Gran Duetto Concertante, op. 85 (fluit of viool & gitaar), c. 1817  
Diciotto Divertimenti, op. 86 (fluit of viool & gitaar), c. 1815  
Variazioni Brillanti, op. 87 (gitaar) c. 1815  
Grandi Variazioni, op. 88 (gitaar)  Sei Lieder, op. 89 (sopraan & gitaar)  
Grandi Variazioni, op. 91 (gitaar)  
Grande Pot Pourri, op. 92 (gitaar & pianoforte), c. 1818  
Grande Pot Pourri, op. 93 (gitaar & pianoforte), c. 1821  D
odici Landler , op. 94 (2 gitaren) c. 1814  
Sei Ariette, op. 95 (stem & gitaar or pianoforte), c. 1816  
Tre Sonate Brillanti, op. 96 (gitaar)  
Variazioni, op. 97 (gitaar) c. 1820  
Studi, op. 98 (gitaar) c. 1819  
Variazioni, op. 99 (gitaar) c. 1825  
Studi, op. 100 (gitaar)  
Variazioni, op. 101 (gitaar) c. 1819  
Variazioni, op. 102 (gitaar) c. 1825  
Variazioni, op. 103 (gitaar) c. 1819  
Variazioni, op. 104 (gitaar & pianoforte), c. 1840  
Variazioni, op. 105 (gitaar) c. 1815  
Cinque Divertimenti, op. 106 (gitaar) c. 1818  
Variazioni su un tema di Handel ("The Harmonious Blacksmith"), op. 107 (gitaar) c. 1828  
Pot Pourri, op. 108 (gitaar) c. 1825  
Gran Rondò, op. 109 (gitaar) c. 1825  
Marcia Variata, op. 110 (gitaar) c. 1828  
Raccolta, op. 111 (gitaar) c. 1827  
Variazioni, op. 112 (gitaar) c. 1825  
Fughetta, op. 113 (gitaar) c. 1829  Variazioni, op. 114 (gitaar) c. 1829  
Dieci Valzer, op. 116 (2 gitaren) c. 1831  
Variazioni, op. 118 (gitaar) c. 1821  
Rossiniana, op. 119 (gitaar) c. 1820  
Rossiniana, op. 120 (gitaar) c. 1821  
Rossiniana, op. 121 (gitaar) c. 1821  
Rossiniana, op. 122 (gitaar) c. 1824  
Rossiniana, op. 123 (gitaar) c. 1824  
Rossiniana, op. 124 (gitaar r) c. 1828  
Sei Arie Nazionali Irlandesi, op. 125 (gitaar) c. 1825  
Serenata, op. 127 (fluit of viool & gitaar), c. 1827  
Variazioni Concertanti, op. 130 (2 gitaren) c. 1840  
Tre Polonesi Concertanti, op. 137 (2 gitaren) c. 1836  
Variazioni, op. 138 (gitaar) c. 1828  
Ventiquattro Lezioni, op. 139 (gitaar) c. 1840  
Variazioni, op. 140 (gitaar) c. 1840  
Variazioni, op. 141 (gitaar) c. 1842  
Variazioni, op. 142 (gitaar) c. 1842  
Variazioni, op. 143 (gitaar) c. 1842  
Quattro Variazioni e Finale, op. 144 (gitaar) c. 1842  
Variazioni, op. 145 (gitaar) c. 1842  
Variazioni, op. 146 (gitaar) c. 1828  
Variazioni, op. 147 (gitaar) c. 1836  
Giulianate, op. 148 (gitaar) c. 1832  
Pastorale, op. 149 (2 stemmen, fluit & gitaar), c. 1830  
Gran Sonata Eroica, op. 150 (gitaar) c. 1843
Allegro Cantabile, (gitaar) c. 1829  

Canzonetta, (stem & gitaar of pianoforte), c. 1820  
Cavatina, (gitaar) c. 1834  
Cavatina, (gitaar) c. 1829  
Cavatina, (stem & gitaar)  
Dodici Controdanze, (gitaar) c. 1828  
Due Rondoncini, (gitaar) c. 1828  
Duettino, (gitaar) c. 1828  
Gran Duo Concertante, (gitaar & pianoforte)  
Grandi Variazioni e Polonese, (gitaar & pianoforte), c. 1825  
Marcia, (gitaar) c. 1824  Marcia, (gitaar) c. 1828  
Ouverture, (gitaar) c. 1820  Raccolta, (stem & gitaar)  
Raccolta Di Valzer, (gitaar) c. 1828  
Riduzione d'Opera, (gitaar) c. 1834  
Rondò e Valzer, (gitaar) c. 1828  R
ondoncino Brillante, (gitaar)  
Rondoncino e Due Valzer, (gitaar) c. 1828  
Seconda Polonese, (fluit or viool & gitaar), 1816  
Sei Arie Nazionali Scozzesi, (gitaar) c. 1836  
Sei Controdanze, (gitaar) c. 1828  
Sinfonia, (2 guitaren) c. 1833  S
infonia, (2 guitaren) c. 1833  
Sinfonia, (2 guitaren) c. 1833  
Sinfonia, (gitaar) c. 1831  
Sinfonia, (2 gitaren) c. 1832 
Sinfonia, (gitaar) c. 1825  
Sinfonia, (gitaar) c. 1827  
Tarantella, (2 guitaren) c. 1837  
Tre Rondò, (gitaar) c. 1828  
Tre Sonatine, (gitaar) c. 1828  
Variazioni, (gitaar) c. 1833